Follow Dashboard
SAYA AGEN SAH PRODUK AYUS. SAYA JUGA MENJUAL PELBAGAI PRODUK KESIHATAN DAN KECANTIKAN.
SILA TEKAN BUTTON DI BAWAH UNTUK MELIHAT PRODUK YANG SAYA JUAL. SEMUANYA HARGA AMAT RENDAH DARI HARGA PASARAN.
Perjalanan Hidup

Baby Lagi
Kanak Riang
Anak Dara
Graduate
Bertunang
Solemnization Day
Reception Day
Baby Boy : 21 Mac 2014
Nik Muhammad Firash
1 hari | 3.6kg | 50cm
1 Bulan | 3.73kg | 53cm
2 Bulan | 5kg | 55cm
3 Bulan | 6kg | 59cm
Trimester Ketiga
Ya Allah, cepat benau masa berlalu....

Kini aq ada di peringkat KETIGA kehamilan iaitu peringkat terakhir. Masa ni la smua da kena ready dalam segala hal. Segala keperluan baby, keperluan masa kat hospital, labour room, lepas pantang pulak nanti. Smua da kena pikir.

Dalam trimester ketiga ni, da memang rasa sangat kepenatan, kelenguhan, kemengahan, kecungapan, segala 'ke' laaa.. Kalo dulu berjalan shopping dari pagi sampai malam pun masih segar. Sekarang berjalan baru brapa jam, tapak kaki da rasa bengkak, muka da lemau, perut kerap mengeras, jalan pun da mcm penguin. Haaa gelak gelakk. Wekkkk~

Tapi aq tak kesah. Smua yang ku tanggung ni demi anak tercinta yang wat smua orang tak saba nak tgk dia keluar. Bukan aq je.. Smua excited tak saba nak tggu dia kluarr.. So terharuuuuu.. Terutamanyaa pada yg banyak amek berat sal aq and baby dlm perut ni. Lau suami kte tau laa akn sntiasa amek berat. Tapi adik aq sorang ni, sooooo caring. Dari keperluan baby, sampai la keperluan aq nak bersalin n berpantang pun dia amek berat gak. Tharuuu  tahap gaban. Sayang laa kat dye. Dye pun awal2 da byk kluar duit untuk anak buah dia ni .trima kasih dak tenit, si nana :p

Perasaan


Haa bercakap tentang perasaan. tau jelaa perasaan org yg dah nak bersalin ni, Allah jela yang tauu.. lau cite pun, ada yang tak paham kot :p perasaan dia punyelaaa.. neves kalah masa nak nikah dulu. bersalin pulak anak sulung. org dok cakap sakit sgt laa.. cakap itu laa ini laa.. mmg gerun. bace blog2 pengalaman dorg bersalinkan anak sulung, menambahkan lg kekadang kemurungan aq.

Tapi org kata perasaan mcm ni laa yang boleh buat kita lemah semangat saat melahirkan nanti. jadi aq decide jugak, nak tukar perasaan lemah nie kepada kuat semangat. banyak juga tips aq dapat dari my UMMI, dari blog2 yang boleh dijadikan panduan masa nak bersalin t. ada 1 tips nie mmg sbijik ngn tips yg my UMMI share. mehh nak share ngan korg yg same2 mom-to-be mcm aq :)

Tips Bersalin


Waktu Mula Meneran
Sebaiknya dilakukan setelah pembukaan lengkap berlaku (10 cm) iaitu ketika kepala janin sudahpun turun ke dasar pinggul. Ia ditandakan dengan anus (dubur) mula terbuka sewaktu kontraksi.


Posisi Meneran Yang Tepat
Berbaringlah dengan lutut berlipat dan kedua kaki dibuka. Kedua tangan memeluk peha dengan cara melingkarkannya ke bawah paha. Tak perlu lah kita nak pegang tangan suami tu. Suruh dia bagi semangat dengan bacaan2 surah, selawat pun dah mencukupi. Kalau sakit sangat, genggam jelah pergelangan kaki tu kuat2.Meneran juga dapat dilakukan dengan berbaring mengiring sama ada di sebelah kiri ataupun kanan. 


Cara Meneran
Sebaiknya dilakukan apabila kontraksi sampai ke puncaknya. Waktu ini doktor akan meminta uols untuk menarik nafas panjang iaitu menahannya dengan mulut tertutup kemudian meneran ke arah bawah dengan memastikan punggung tetap berada di atas tempat tidur (katil). Ketika meneran dagu diletakkan di dada supaya uols dapat melihat perut uols.

Bagaimanapun, ramai juga ibu hamil yang melakukan kesilapan ketika meneran. Ada yang meneran sebelum proses pembukaan sempurna. Ia akan menyebabkan berlakunya Edema (pembengkakan di mulut rahim) yang seterusnya akan menyukarkan proses bersalin selanjutnya.


Di samping itu ada juga ibu hamil yang silap meneran 'di leher' dan bukannya di perut. Mata akan nampak merah setelah bersalin dan kadang2 disertai dengan kebutaan sementara kerana pembuluh darah kecil di mata pecah akibat teranan di bahagian leher.


Teknik & Cara Meneran Semasa Bersalin 


1. Angkat kepala, dagu cecah dada.


2. Mata pandang perut.


3. Tangan pegang (bahagian kaki yang berhampiran buku lali).


4. Masa teran jangan keluarkan suara atau menangis kerana ini akan membuatkan ibu tersebut kurang tenaga dan tak kuat.


5. Masa teran tu jangan sesekali angkat punggung kerana ini akan mengakibatkan luka dan koyak yang besar di bahagian vagina.


6. Tarik nafas sedalam yang boleh dan teran macam nak buang air besar tanpa blow nafas uols. Teran sekuat yang terdaya selama yang boleh dan curi nafas. Then sambung teran, tiap kontraksi try 3 kali. Time kontraksi je push sebab time tu baby pun gerak sama so jangan buang masa...ada kontraksi terus push macam cara2 kat atas tadi, tak ada kontraksi relaks... 

************************************************************************

Aishhh, aq harap aq dapat lerr buat smua tips2 ni. janganla aq panik, degil atau tak dengar ckp masa ni. ingat org kate, sakit sangat tuu kejap je.. lepas baby keluar, kesakitan yang teramat tadi otomatik hilang sekelip mata. betapa hebat rasa yg Allah bagi pd ibu bersalin ni kan. 

Yaaa, aq akan rasa smua tuu tak lama lagi....... kuatkanlah aq Ya Allah...... permudahkan segalanya. Amin....


Old things | New things